כתובת:  רח' שער המלך 4
קבלת קהל: בתאום מראש
 
גב' ברדה
עו"ד ומנהלת מרכז זכויות
073-2347452
 

זכותכם לפנות, זכותכם לקבל מענה השירות שניתן הינו דיסקרטי, מקצועי ויסודי וניתן ללא עלות לתושבי מודיעין עילית בלבד. מנהלת השירות מלווה את הטיפול בפניה באופן אישי ועד לפתרון הבעיה.

זו הזכות שלנו לעזור לכם לקבל את זכויותיכם, גם ובמיוחד בתקופת הקורונה.

מחלקת זכויות בקהילה מעניקה יעוץ משפטי גם בתקופת הקורונה, כאשר הנושאים בהם מטפלת המחלקה הורחבו. המחלקה שמסייעת בתביעות לקבלת זכויות מהמוסד לבטוח לאומי, ובהם בין היתר בנושא דמי אבטלה וגמלת שמירה, מסייעת גם בנושא דמי אבטלה בתקופת הקורונה , חל"ת כפוי זכויות  זכויות עובדות לפני לידה ועוד.

תושבים רבים פוטרו מעבודתם ו/או הוצאו לחל"ת כפוי והם התקשו במיצוי הזכויות המגיעות להם. מחלקת זכויות נתנה מענה לפניות הרבות שהגיעו למחלקה.

כך למשל, הגיעו למחלקה פניות של נשים לפני/אחרי לידה שעל פי חוק, חל איסור לפטרן אפילו בתקופת הקורונה, מבלי שהמעסיק קיבל היתר לכך מהממונה על עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה. זה המקום לציין כי נשים במצבים אלו , חסות תחת חוק עבודת נשים, תשי"ד-1954 , וזאת ככל ולעובדת וותק של חצי שנה בעבודה. הגנה נוספת לנשים עובדות ניתנת תחת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988- כך שנשים עובדות אשר הינן עם ותק של פחות מחצי שנה יכולות לקבל הגנה מכוח חוק זה.

פניות של תושבות שהגישו תביעה לשמירה , ועבדו ב 2 מקומות עבודה , קיבלו גמלת שמירה  ו/או דמי לידה רק ממקום עבודה אחד . טיפול של המחלקה בפניות אלו הצליח בס"ד והמוסד לבטוח לאומי נאלץ לשלם את הגמלה החסרה.

בנוסף טופלו פניות של תושבים שקיבלו קנסות ועיצומים כספיים. כך למשל , טופלה פניה דחופה של תושבת שקיבלה עיצום כספי מהרשות להגנת הצרכן בגובה של 30,000 ₪ . הקנס ניתן לעסק המוכר מוצרים הומאופטיים ושירותים פרא רפואיים מזה שנים. בעקבות מעקב של חוקרים מרשות להגנת הצרכן קיבלו בתי עסק קנסות זאת מאחר ובפרסומים הופיע, כי יש במוצרים ובטיפולים כדי לסייע במניעת נגיף הקורונה.

למותר לציין כי , פרסום זה נחשב לפרסום מטעה ובניגוד לחוק מאחר והוא לא מבוסס על מחקר מדעי . משרד הבריאות שראה צורך למנוע מאזרחים להשתמש במוצרים שנחזים כמסייעים לטיפול בקורונה החל לחלק קנסות ועיצומים כספיים לבתי עסק שפעלו כאמור. במקרה דנן, בס"ד העיצום הכספי הופחת באופן משמעותי מקנס בגובה של 30,000 ₪ לקנס בגובה 3,000 ₪.

בנוסף בתקופת הקורונה פעלה המשטרה באכיפה מוגברת להפרת הסגר , פניות רבות של תושבי העיר טופלו תוך מתן הנחיה ויעוץ לפנות לגורם הרלוונטי לצורך ביטול ו/או הפחתת הקנס .

לתשומת לב,:  כיום ניתנת אפשרות להגיש בקשה לביטול קנסות , כמובן בתנאים מסוימים תחת תנאים – הבקשה מוגשת באופן ממוחשב במשטרת ישראל.

  כמו כן , יש מתווה להגשת בקשות חנינה במערכת הממוחשבת של משרד המשפטים, עבור בעלי חובות בגין קנסות שנקלעו למצב כלכלי קשה על רקע משבר הקורונה. מתווה ההקלה בעונשי קנסות יחול על בקשות חנינה, שיוגשו מיום פרסום מתווה זה למשך כחצי שנה עד ליום 1 באפריל 2021, י"ט בניסן התשפ"א. הקנסות הוטלו בעקבות הליך פלילי, תעבורתי או מנהלי. יודגש כי המתווה לא יחול על קנסות שהוטלו בגין הפרת הוראות למניעת התפשטות הקורונה, בשל האינטרס הציבורי באכיפת ההוראות למניעת התפשטות המגיפה, וכן לא יחול על קנסות חניה ועל אגרות.

המגיפה מציבה אתגר לא פשוט למחלקה בפניות של תושבים שלוקים בחרדות עקב המצב, ומעוניינים להגיש  תביעות נכות למוסד לבטוח לאומי . העירייה עושה כל מאמץ לתת שירות מקצועי לתושב הן בחיי שיגרה ועל אחת כמה וכמה בימים טרופים אלו.

למרות מגפת הקורונה וההתמודדות המחלקה עם איסור קבלת קהל,  טופלו מאות פניות של תושבי העיר ובהם בעיקר  טיפול בתביעות נכות כללית ותביעות לילדים נכים.

במקביל, המחלקה מטפלת בפניות נגד התחבורה הציבורית – תלונות של תושבים נגד התחבורה הציבורית ובהם אי הגעת אוטובוס או אי עצירה או דילול תחנה. הפניות מועברות להנהלת חברת קווים והן מטופלות אחת לאחת תוך מתן פיצוי סימלי לתושב ובמידת הצורך אף הערה משמעתית לנהג.

זכותכם לפנות, זכותכם לקבל מענה: עו"ד ח.  ברדה,  מנהלת מחלקת זכויות בקהילה, טל' 073-2347452  פקס: 073-2347453, chanab@modil.org.il

להגשת תלונה בנושא פעילות התחבורה הציבורית בעיר, מצו"ב טופס תלונה